11-12-07

Ons olympisch 50m bad

Deze morgen zijn we naar de "terrasschool" geweest en daarna zijn we gaan winkelen in het grootwarenhuis. Wisten jullie dat je hier voor een pak van 6 flessen water 0,50 eurocent betaalt ? Kuisprodukten en zeep zijn wel veel duurder dan in België. We hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt om een zwembad te kopen. Het is echt een olympisch 50 m bad,we hebben het opgeblazen met een echte malgache pomp, kijk maar eens goed op de fotto........ John onze kameleon heeft een toertje in de tuin gemaakt en Balou onze hond, die wou er ook wel eens mee spelen, dus heeft mama hem veilig terug in de bananenboom gezet, nu is hij langs de elektriciteitsdraad op bezoek in de boom van de buren. Deze namiddag hebben Aline en ik ook zeep gemaakt van rozenblaadjes, en vanavond gaan we er ons mee wassen.Tot morgen.lespompzwembad

14:44 Gepost door Jana en Aline in Algemeen | Permalink | Commentaren (5) |  Facebook |

10-12-07

Een nieuw huisdier

Hoi de vrienden,Vandaag hebben we ons eerste avontuur beleefd. We gingen net middageten eten toen we hooggeplaatst bezoek kregen : John de Kameleon !john S73F0571Hij is niet zomaar een kameleon, neenee, het is een echte reus, en van een soort die normaal hier in Tana helemaal niet voorkomt, enkel in het noorden, in Diégo in de jungle is hij te vinden, en dan nog, zeker niet zo groot !! Zelfs in de zoo hier in Tana hebben ze er maar eentje van 5 cm groot, en de onze was er mindstens30 cm !!! Zelfs onze buurman had nog nooit zo een mooie kameleon gezien !! Let vooral op zijn hanekam en hij heeft ook een 'kinkam' (stekels op zijn kin). Normaal is een kameleon groen omdat hij tussen de groene bladeren leeft maar de onze is grijs omdat hij op de metalen rooster van de afvoer gezeten heeft en zijn poten zijn roodbruin omdat hij beginnen klimmen is op de deur in dat kleur. We hebben hen in onze mooiste struik gezet(eens zien of hij morgen groen is) en we zijn vlug op vliegenjacht gewwest voor hem. Hij vond het zo leuk bij ons dat hij besloten heeft om toch eventjes te blijven, en dus hebben we er een heel speciaal huisdier bij.Voor de rest hebben we veel in de tuin gespeeld, het was weer eens stikheet, maar geen nood, te tuinsproeier zorgt door de nodige afkoeling.S73F0569En ja, we hebben ook onze eerste stroompanne gehad, joepieie, we vroegen ons al af hoe lang het zou duren voor we 's avonds eens zonder elektriciteit zouden vallen, want ja, we zijn hier nu toch al 3 dagen en de stroom was nog niet eens een keertje uitgevallen. Gelukkig zaten we niet net onder de douche (jaja, niet lachen, dat hebben we al meer dan eens meegemaakt !) En ge moet maar ne keer proberen oim een kaars en stekskes te zoeken als ge pas ingezeept zijdt !!!! We waren net aan het eten, diner bij kaarslicht dus.kaarslichtVele groetjes en tot morgen.

18:09 Gepost door Jana en Aline in Algemeen | Permalink | Commentaren (3) |  Facebook |

08-12-07

Leve de Zon !!!!

Eindelijk zijn we terug thuis in Madagascar. En weten jullie wat ?? Het is hier stikheet : 30°C, we lopen al de hele dag te puffen in een topje en een shortje. En we zijn deze morgen om 5 uur al opgestaan !! Aja, want hier is het twee uur vroeger dan in België. Toen jullie nog lekker sliepen hebben wij onze koffertjes uitgepakt, ontbijt gegeten en onze speelgoedjes klaargezet in de speelkamer, EN met Zérie en Balou, onze hondjes gespeeld, want die waren superblij om ons te zien. Onze reis hiernaartoe is goed verlopen. We hadden wel 2 uur vertraging in Parijs, omdat de sluisdeur, die ons van de wachtzaal naar het vliegtuig moest brengen, geblokkeerd was. Nu zul je denken, da's toch niet erg, want er zijn zoveel deuren, maar FOUT dus. We moesten maar 1 deurtje verder gaan, dat klopt, maar dan........moesten we op een bus stappen en toen moest die bus een rondje rijden en keren zodat hij ons aan de vorige deur (500 meter van de eerste deur) kon afzetten. Moesten we gewoon te voet gegaan zijn dan waren we er op 2 minuutjes maar met diene bus was het zeker een half uur !!! Aja, want ge moogt natuurlijk niet zomaar op het vliegveld rondlopen hé, en ge moet wachten tot de bus goed vol zit voor hij vetrekt, met vergrendelde deuren. Ze zijn erg streng op de luchthaven. Bij de douanecontrole moesten alle mensen hun jassen en trui's uitdoen en in een bakje leggen, samen met sleutels, ceintuurs en gsm's en dan moesten sommige mensen ook hun schoenen uit doen en zo met van de plastieken sokjes door de piepdeur stappen, en alle bagage gaat door een scanner, en je mag niets van drinken of parfum of zo meenemen. Onnodig te zeggen dat het dus een uur duurt voor alles gecontroleerd is, en altijd maar wachten en wachten en file schuiven, zoals in een pretpark, alleen hier ga je dan gewoon naar de volgende file in plaats van ergens leuks op te zitten. Ah, dan is het in Madagascar heel wat leuker, vooral als je de juiste connecties hebt !! Papa is bevriend met een douanebeambte en die stond ons op te wachten aan het vliegtuig, niets geen file schuiven !!!! Visum aangevraagd en goedgekeurd en door de paspoortcontrole in 5 minuutjes !! En al mensen maar kijken van : "wie zijn dat voor VIPS?", jaja, we moeten we héél belangrijk zijn als we zo overal mogen voorkruipen, en niemand durft er iets op te zeggen want stel eens dat je niet in het land mag omdat ze klaagt tegen de douanier...... Aleen jammer dat we niemand kenne bij de bagageuitladers, want het duurde uuuuuuuuuuuuuuuuren voor we onze bagage hadden, we hadden dan ook 4 koffers mee. Eentje kwam heel vlug en de rest was bijna als laatste, dus weeral wachten. We lagen pas om half 2 's nachts in ons bed, en we waren toen al op van half 5 die morgen !! Het zal wel eventjes duren voor we die uurtjes slaap ingehaald hebben, vandaag hebben we in ieder geval niet uitgeslapen. Dikke kus en tot morgen.vliegtuigwachtpdouche